BOEi migreert naar het vernieuwde KaaS-platform
BOEi werkt sinds enkele maanden op het vernieuwde KaaS-platform. De maatschappelijke organisatie is al vele jaren klant van de Koning en werkt al langer via de cloud-oplossing KaaS. Eind augustus zijn zij gemigreerd naar de vernieuwde omgeving. Nieuwe technologie en nog sneller werken.
BOEi houdt zich bezig met het restaureren en herbestemmen van cultureel erfgoed. Hierbij werkt de organisatie veel samen met medewerkers in het hele land, die allen gebruik moeten kunnen maken van de IT-omgeving van BOEi. De reden dat BOEi voor KaaS kiest, is de schaalbaarheid en de op maat gemaakte omgeving waarbij alle gewenste applicaties benaderbaar zijn via hetzelfde platform.
Je zit nooit te wachten op een migratie, maar de wijze waarop de Koning ons daarin ontzorgt is heel prettig.
Soepele migratie
Begin 2015 lanceerde de Koning het vernieuwde KaaS-platform. Het is onderdeel van de dienstverlening om organisaties die werken met KaaS op korte termijn kosteloos te migreren naar het vernieuwde platform. “Het vernieuwen van de omgeving is een noodzakelijk kwaad om de systemen up to date te houden met de laatste ontwikkelingen,” geeft Gydo Hiep, controller bij BOEi aan. “Je zit er nooit op te wachten, maar de wijze waarop de Koning daarin ontzorgt en acteert op issues is voor ons heel prettig.” Terwijl de oude omgeving nog in gebruik was, is de nieuwe omgeving gebouwd en klaargezet. Op vrijdag 18.00 uur is de migratie gestart en maandag om 09.00 uur konden alle medewerkers van BOEi zonder problemen inloggen. De eerste dag zijn drie medewerkers van de Koning in Amersfoort aanwezig geweest en zat er extra personeel klaar om telefonische vragen te beantwoorden.
Nieuwe technologie en nog sneller werken
Aangezien BOEi al langer werkt met KaaS, is de manier van werken voor de gebruiker niet veranderd. Wel werken de gebruikers nu met de nieuwste versies van Office en Windows en valt de snelheid van het nieuwe platform op. Waar normaliter een cloud-omgeving zo’n 15 a 20 seconden erover doet om in te loggen, heeft het vernieuwde KaaS-platform een inlogtijd van slechts 4 seconden. Dit komt doordat KaaS draait op Nutanix en gebruik maakt van de nieuwste versie van Citrix. “Persoonlijk vind ik het nieuwe platform overzichtelijker werken en mooier qua design,” licht Gydo Hiep toe. “Ook merk je dat de Citrix-omgeving en de daarop draaiende applicaties sneller openen. Verder is er aan de oppervlakte niet teveel veranderd, wat natuurlijk voor de gebruiker het fijnste werkt.”
Klantspecifieke applicaties kunnen gekoppeld worden aan het KaaS-platform zodat alles benaderbaar is vanuit dezelfde omgeving.
Klantspecifieke applicaties
De basis KaaS-omgeving bestaat uit alle standaard Windows kantoorapplicaties. De omgeving kan worden aangevuld met specifieke applicaties die de klant gebruikt, denk aan bijvoorbeeld een boekhoudsysteem. KaaS is een hybride oplossing, externe cloud-applicaties kunnen op de omgeving geïnstalleerd worden, maar de Koning kan ook zelf de applicaties hosten. Ook BOEi maakt gebruik van een aantal klantspecifieke applicaties. Door deze te integreren op het platform is KaaS één toegangspunt voor alle benodigde diensten en precies het maatwerk wat BOEi nodig heeft.